Na internete sa na všetko dívame vo väčšom obraze. Z lokálneho sa stáva globálne, každý chce pozornosť každého a nikoho už netrápi či je to vlastne nutné. Má zmysel pre rodinnú pekáreň v Košiciach kupovať si billboardové reklamy v Bratislave? Nie, a takisto nemá pre taký podnik ani zmysel tlačiť sa do rozsiahlej marketingovej kampane zameranej na celé Slovensko, keď pôsobí iba v jednom meste. Nesprávna identifikácia našich stálych, ale aj potenciálnych budúcich zákazníkov je chyba, ktorú, robí skoro každá organizácia v istom bode jej vývoja. Pozrieme sa na niekoľko výhod sústredenia sa na lokálnu propagáciu oproti väčšej, celointernetovej. A ako sa v miestnej komunite lepšie propagovať aj pomocou digitálneho marketingu.
Prečo je lokálna propagácia dôležitá
Lokálna propagácia umožňuje cieliť na konkrétne miesta a komunity, kde môže mať organizácia väčší vplyv. Cieli sa na špecifické miesta v špecifických časoch alebo obdobiach. Ako, keď počas horúceho leta v parku nás poteší keď zbadáme reklamu na stánok zmrzliny o ulicu ďalej, podobne sa dá cieliť aj digitálne. Propagácia na lokálnej úrovni stojí menej. Neziskové organizácie často majú obmedzený rozpočet na propagáciu, a preto musia hľadať najefektívnejšie spôsoby, ako a kedy zaujať.
Nie je to iba o všetkom online. Ako miestna neziskovka, jedna z top priorít je vytvoriť si osobnejší kontakt s lokálnou komunitou. Či už pomocou a účasťou na miestnych podujatiach, alebo ak to rozpočet dovolí, tak aj formou organizácie workshopov a iných vlastných akcií. Miestna komunita je silným spojencom pre neziskovú organizáciu. A ak má organizácia pozitívny spoločenský dopad, môže zaujať aj miestne organizácie, podnikateľov, alebo aj mestskú samosprávu, ktorá, by mohla byť ochotná poskytnúť podporu a nové možnosti. Zároveň si organizácia aj buduje meno, reputáciu a naberá na význame v regióne.
Lokálne SEO: Ako použiť digitálny marketing na lokálnej úrovni
O SEO sme hovorili už v predošlých článkoch. Je to metóda ako optimalizovať svoj vlastný obraz na internete pre algoritmy, ale, aj živých ľudí. Cieľom SEO (všeobecne) je zvýšenie návštevnosti a konverzií na webstránkach, profiloch sociálnych sietí a priaznivejšom umiestnení vo vyhľadávači. Lokálne SEO je stratégia zameraná na zlepšenie online viditeľnosti miestneho podniku v miestnej komunite. Táto stratégia zahŕňa rôzne techniky.
Dôležitými prvkami lokálneho SEO je zoznamovanie sa s miestnymi, získavanie pozitívnych hodnotení a recenzií a stavanie si dobrej reputácie. Toto môžete dosiahnuť prostredníctvom služieb, ako sú Yelp, Google My Business, Foursquare, Tripadvisor, alebo cez iné, relevantnejšie priamo pre danú organizáciu. Hodnotenia sú tiež faktorom pri rozhodovaní potenciálnych nových zákazníkov.
Ruka v ruke s lokálnymi SEO idú aj tie technické. Je dôležité, aby web organizácie bol optimalizovaný pre mobily a aby sa rýchlo vedel načítať. Rýchlosť načítania stránok je jedným z faktorov, ktoré ovplyvňujú SEO a zároveň ovplyvňujú používateľskú skúsenosť. Používatelia odídu ak sa im stránka rýchlo nenačíta, ak je neprehľadná, alebo zle vyzerá na ich zariadení.
Ďalšou dôležitou súčasťou lokálneho SEO je udržiavanie pravidelnej online prítomnosti. Teda, byť aktívny na sociálnych médiách. Najčastejšie postovať a zúčastňovať sa online debát v lokálnych skupinách na Facebooku, pridávať fotky a informovať o novinkách a zmenách cez Instagram (a Facebook). Významné sú napríklad otváracie hodiny, aktuálne projekty, adresa a kontakty na ľudí stojacich za projektom. Miestne SEO môže pomôcť menším hráčom konkurovať s väčšími značkami a získať miestnu podporu.
Sociálne médiá
Byť aktívnym členom v lokálnych skupinách, ale nemusí vždy stačiť. Ísť stále s trendmi a dedikovať rovnako veľa, alebo aj viac času digitálnej propagácií ako samotnej činnosti, ktorá je propagovaná na prvom mieste je chyba. Keď už postujeme, musíme vytvárať kvalitný obsah. Kvalita dlhodobo vyhráva nad kvantitou.
Ak je to v súlade s myšlienkou organizácie, môžeme písať články a tvoriť blog o miestnych tradíciách a kultúre. Takéto SEO články pomáhajú propagovať ako región, tak aj samotný projekt.
Influencer marketing a spolupráce
V každej komunite sú istý ľudia ktorý tvoria istý „hlas ľudu.“ Ak máte v okolí takýchto „influencerov,“ ktorí majú veľký dosah a miestny počúvajú ich názory. Môžu to byť miestni umelci, učitelia, doktori, či politici, alebo aj miestni blogeri s veľkým počtom sledujúcich na sociálnych médiách. Skúste s nimi nadviazať spoluprácu. Rovnako spolupracujte aj s miestnymi organizáciami. Ak sa spojíte už s etablovanými lokálnymi podnikmi a značkami, umožní Vám to oveľa jednoduchšie utvoriť si o sebe a vašej organizácií dobrú mienku v okolí.
Tipy na záver
Používanie miestnych kľúčových slov: môže pomôcť zlepšiť viditeľnosť v miestnych vyhľadávačoch. Napríklad: názov mesta, okresu, oblasť v ktorej pracujete, veci spojené s Vašim regiónom a zároveň s Vašou značkou.
Vytváranie videí: je ďalším spôsobom, ako sa zviditeľniť. Populárne sú krátke videá. V stručnosti sa predstavte, hovorte o tom ako funguje váš projekt, čo je vašim cieľom a poslaním, povedzte čo ste zatiaľ dosiahli. Nebojte sa pochváliť Vašimi úspechmi, na internete nie je miesto pre skromnosť.
Využívanie recenzií: Miestne recenzie môžu pomôcť zvýšiť dôveryhodnosť a viditeľnosť vášho podniku v miestnej komunite. Požiadajte Vašich stálych zákazníkov nech sa o Vás spomenú, alebo napíšu kladné hodnotenie online. Tieto recenzie môžu pomôcť zlepšiť váš rating v miestnych vyhľadávačoch a prilákať nových zákazníkov.
Potrebujete pomoc s vytvorením stratégie pre lokálne SEO?
My sme Digitálni Anjeli, fungujeme ako spojka medzi neziskovkami a dobrovoľníkmi. Je našou úlohou udržiavať a propagovať tento systém. Preto aj my máme stratégie ako oslovovať lokálnych, možných nových členov tímu, ale aj neziskovky a dobrovoľníkov z celého Slovenska. Pomocou nášho CRM systému ako neziskovka môžete zadať dopyt ako: „potrebujeme pomoc s tvorbou lokálnej SEO kampane“, alebo: „potrebujeme pomôcť s písaním SEO článkov,“ a následne sa prepojíte s kvalifikovanými dobrovoľníkmi ktorí, Vám pomôžu. Alebo sa tým dobrovoľníkom môžete stať priamo Vy!
Ďakujem že ste si celý článok prečítali a ak máte záujem, radi Vás privítame v našom CRM-ku, alebo nás môžete podporiť followom na Instagrame a ďalších sociálnych sieťach. Ďakujeme!